Door Derek Visser

De Stanford studenten luisteren aandachtig. Naar Peter Thiel, befaamd, berucht en door sommigen verguisd. Eén ding is duidelijk, Thiel weet waar hij het over heeft. Zijn zakelijke instincten zijn onmiskenbaar en weinigen kunnen zijn track-record in startup ondernemerschap en venture-captalism evenaren. De boodschap van Thiel: competition is for losers.

Wat is het verschil tussen een bedrijf dat een continu gevecht moet leveren voor margere marges over een enorme omzet en een bedrijf met stabiele, gezonde marges? In andere woorden, wat is het verschil tussen een luchtvaartmaatschappij en Google? De crux zit 'm niet in de waarde die je creëert maar de waarde die je vast weet te leggen in je bedrijf aldus Thiel.

Er zijn verschillende tried and tested methods voor het vastleggen van die waarde. Denk bijvoorbeeld aan het hebben van een enorme technologische voorsprong (Apple met de eerste iPhone), het netwerkeffect (Facebook) en het opbouwen van een sterk merk.

De kunst van het inkopen van quinoa

Er is nog een enorm sterke onderscheidende factor te benoemen die Thiel niet vermeldt in zijn lecture: het wérkelijk kennen van je klant. En dan bedoel ik niet het kennen van een klantengroep of een persona, maar het kennen van elke individuele klant, haar behoeften en wensen. De kruidenier die al weet dat hij quinoa moet gaan inkopen, al heeft nog geen enkele klant er ooit om gevraagd.

Bedrijven die de kunst beheersen van het in verruking brengen van bestaande klanten en het verleiden van nieuwe klanten hebben een essentieel concurrentievoordeel. En dat is niet gebaseerd op onderbuikgevoel of goed geluk, nee, dat is gebaseerd op enorm slimme techniek die niet opdringerig of storend is maar waarde toevoegt, en dat is waar ik het eigenlijk over wil hebben.

The value is in the data

De belofte van online marketing: op het juiste moment, de juiste persoon, met de juiste boodschap bereiken. Dat maakt een steeds veelzijdiger en geavanceerde ad-tech stack voor ons mogelijk. Zeker, de mogelijkheden zijn geweldig, maar waar wordt de waarde opgebouwd? En wordt het grootste gedeelte van de waarde niet opgebouwd bij de techreuzen die dit welliswaar mogelijk maken maar ons tegelijkertijd afhankelijk maken van hun shot data? Al heb je een enorm geavanceerde setup en de beschikking over meerdere DSPs, de data blijft de heilige graal waar alles om draait.

Want wie bezit de daadwerkelijk kennis van jouw klant? Wie weet daadwerkelijk waar jouw klant zich bevindt, op welk moment? Ik denk dat ik die vraag niet verder hoef te beantwoorden.

De data-revolutie begint bij jezelf

Het is zo ver, kapers op de kust. Nieuwe lean and eager toetreders in jouw markt. Geen enkele bedreiging, je hebt medelijden met ze. Want al jouw marketing-inspanningen van de afgelopen jaren hebben niet alleen je merk versterkt maar tegelijk een rijke bron van eigen data opgeleverd. Kennis van jouw klant, die alleen door jou is in te zetten.

Bouw een concurrentievoordeel op

Plaats jezelf ook boven de concurrentie, contact met ons op hoe we techniek, data en advertising slim samenbrengen om een sterk concurrentievoordeel op te bouwen in jouw organisatie:

Mail me op dvisser@uncharteddigital.nl of Schiet meteen een afspraak in