Door Derek Visser

De zoekmachine is al tijden - zeker 10 jaar - een stuk slimmer geworden en ziet het internet - inclusief alle connecties in de vorm van links tussen sites - als een soort sterrenstelsel. Het wordt, wanneer geruilde links worden gevisualiseerd, pijnlijk duidelijk dat er sprake is van een uitruil. Jij doet iets voor mij, ik doe iets voor jou. Dit terwijl de waarde van informatie, zeker in de ogen van een neutrale partij, neutraal te objectiveren moet zijn.

Linkuitwisselingen worden in de ogen van Google dan ook gezien van een schending van de webmaster guidelines, tenminste, als het met de intentie is gedaan om de website in populariteit te doen toenemen. Zo ook met elke andere vorm van linkbuilding waar sprake is van een wederprestatie; of dat een link, betaling, krat bier of andere gunst is. Meteen ook de reden waarom Wikipedia zo'n goede bron van informatie vormt, ze zijn (grotendeels) vrij van commerciƫle belangen.

Tegelijk vindt dezelfde wederkerigheid, welke ondertussen een gedateerde, averechtse, manier van promotie van websites vormt, nog steeds volop plaats op sociale netwerken, zonder enige negatieve consequentie.

Wie kent het principe van 'like mijn post en dan like ik die van jou' niet? Eerlijk heb ik hem tot voorkort ook zelf nog toegepast. Deze wederkerigheid leidt niet tot objectief identificeerbare, kwalitatief hoogwaardige informatie. De waarde van de informatie is namelijk 'besmet' (for lack of a better word) door belangen. Momenteel is het zo dat deze vorm van manipulatie nog niet goed wordt doorzien door sociale netwerken. Echter is het mijn overtuiging gezien de ontwikkeling die zoekmachines hebben doorgemaakt om de kwaliteit van informatie in meer objectieve zin vast te kunnen stellen, ook door sociale netwerken doorgemaakt zal worden.

Korte termijn versus lange termijn

Uiteindelijk komt het neer op korte- versus lange-termijn denken en handelen. Dat het momenteel nog relatief eenvoudig is om sociale algoritmes te manipuleren om een - kunstmatige - populariteit te bereiken betekent niet dat je je van deze methodes moet bedienen. In dit geval speel je namelijk niet met een website of zelfs je onderneming, je speelt met je eigen geloofwaardigheid, en geloofwaardigheid is iets dat, wanneer geschonden, zeer lastig te herstellen is.