Door Derek Visser

Lijkt op zich een leuke geste, ik realiseer me echter nu wat een minachting van je klant dat ook betekent. De trainingen, ik zie ze nog steeds aangeboden worden bij Apple resellers - gaan over het 'overstappen' naar Mac. Alsof er daarbuiten niets bestaat, alsof Windows ook niet zo zijn sterke punten heeft.

Ik heb het altijd treffend gevonden dat Microsoft wel is gekomen met het Office pakket voor Mac maar Apple nooit programma's port naar Windows, afgezien van iTunes, maar dat wordt binnenkort toch vervangen door Apple Music. Het komt op mij over als een soort superiority complex, dat ik heel onaantrekkelijk vind.

En hoe ongelofelijk naar is dat. Want je wil niet overstappen, je wil gewoon the best of both worlds. Dit zijn twee ruziënde ouders. "Nee, nee, kies mij", "kom kerst bij mij vieren", "dit weekend is 'ie van mij" en dergelijke. Oh ik krijg cadeautjes van alletwee de ouders en ze proberen me allebei te paaien.

Papa brandt mama af en mama spreekt slecht over papa. Dat is Mac vs Windows, Apple vs Microsoft, op mobiel Apple vs Google. Maar zou jij uiteindelijk niet voor de ouder kiezen van deze twee die zegt laten we op een beschaafde met elkaar omgaan, laten we een zo goed mogelijke situatie creëren, in het belang van het kind, jouw klant.

Ik zou het daarom echt veel beter vinden als je de 'grotere partij' bent en die trainingen niet 'overschakelen naar-' of 'overstappen naar-' noemt omdat dat een definitieve richting aangeeft. Alsof je van het donker het licht in stapt en daarna nooit meer terug wil (of kan). Geef in plaats daarvan gewoon een intro over 'effectief Mac OS gebruiken' en geef toe dat er ook gewoon goede dingen zijn aan Windows.

De gulle partij die ook iets goeds heeft te zeggen over een concurrent zou de partij zijn van wie ik het meest houd. Van wie ik als consument uiteindelijk het beste beeld heb. Het is mijn overtuiging dat dat op lange termijn veel grotere waarde heeft voor je merknaam dan je kleinzerig op te stellen.

Misschien moeten concurrenten daarom gewoon de rol van ouder van hun klant op zich nemen en hun concurrenten zien als hun (ex-) partner waarmee het het best is voor de klant een goede omgangsregeling te treffen.