Door Derek Visser

Leek machine learning al het buzzword van 2017 te zijn, in 2018 wordt het nog veel erger! Machine learning is bezig aan een enorme opkomst en dringt in hoog tempo door tot elk (terugkerend) bedrijfsproces. Maar wat is machine learning, wat kun je ermee en hoe wordt het in online marketing gebruikt?

Wat is machine learning?

Om machine learning goed te kunnen begrijpen is het handig om iets van programmeren te begrijpen. Een computerprogramma schrijven lijkt veel op het schrijven van een recept. Door de instructies te volgen en exact dezelfde ingredienten te gebruiken zou je exact dezelfde uitkomst moeten krijgen. In andere woorden, dezelfde input moet, na het volgen van een aantal stappen, telkens dezelfde output geven.

Tot voor kort waren computers erg domme machines. Elke bewerking moest zeer exact worden omschreven. Programmeren kwam dan ook - en nog steeds - grotendeels neer op een grotere taak in zeer kleine bewerkingen op te delen en die stapsgewijs uit te schrijven.

Met machine learning echter is een programma in staat zichzelf te programmeren, mits er voldoende input wordt gegegeven. Door de data te analyseren worden patronen ontdekt waar regels uit voortkomen. Omdat de data verandert veranderen ook de regels, zo past het programma zich continue aan.

Toepassingen van machine learning

Al klinkt het wellicht futuristisch, we worden momenteel al omringd door machine learning toepassingen. In elk stuk software dat leert van het gebruik ervan zit machine learning verwerkt.

Denk bijvoorbeeld aan online muziekdiensten als Spotify en Soundcloud die het je makkelijk maken om nieuwe muziek te ontdekken op basis van je huidige muzieksmaak. Of Google maps die, wanneer je navigeert, alternatieve routes aangeeft om langs een file heen te navigeren.

Machine learning kent ook toepassingen waar je wellicht nog helemaal niet aan gedacht hebt. Zo schat Domino’s de tijd die het kost om een pizza te maken en bij je te bezorgen door middel van machine learning. Door historische bestel- en bezorgdata te gebruiken kan een veel nauwkeuriger schatting worden gegeven van het tijdstip waarop je pizza bij je wordt bezorgd.

Daarnaast bevinden we ons in de tijd van ‘virtual assistants’ - daarmee doel ik niet op een persoonlijk assistent in India maar op de devices waarmee Amazon, Google en binnenkort Apple met de homepod op de markt komen. Deze apparaten leren jou steeds beter kennen. Hoe je klinkt, wat je behoeftes zijn en hoe het best met jou als gebruiker te communiceren.

Eigenlijk is machine learning helemaal niet nieuw maar wordt al veel langer toegepast. Zoals de rekenkracht die nu in je broekzak zit eerst alleen nog maar te vinden was in een paar IBM mainframes is deze nu overvloedig beschikbaar, tegen steeds lagere prijzen. Met een grotere beschikbaarheid en betaalbaarheid van rekenkracht is het interessant om machine learning op steeds meer gebieden toe te passen.

En toegepast wordt het zeker. Als je een bedrijf hebt en je hebt nog niet nagedacht over machine learning is dit het moment om dat te doen. Maak machine learning een prioriteit voor jouw bedrijf. Zoals de komst van het internet elke branche heeft getransformeerd zal machine learning dat ook doen.

Elk bedrijf, groot en klein, zal te maken krijgen met machine learning. De essentie zit in het real-time analyseren en gebruiken van een hele, hele hoop data. Dat is waar computers bij uitstek goed in zijn en mensen gewoon, tsja, wat minder. Bovendien halen we er als - gemiddeld - mens ook niet erg veel plezier uit. Nu computers het zware werk sneller en goedkoper kunnen doen zal het niet lang duren voordat de impact van machine learning ook in jouw bedrijfstak opeens voelbaar wordt.

Machine learning in online marketing

Een groot gedeelte van onze werkzaamheden liggen binnen het vakgebied van online marketing. Online marketing is bij uitstek een branche die zeer geschikt is voor de toepassing van machine learning:

  • We beschikken over enorme hoeveelheden data (alles is meetbaar)
  • Er zijn veel patronen te herkennen in deze data door computers, waartoe een mens gewoon niet in staat is
  • De gevonden patronen en lessen zijn direct toe te passen om online marketing effectiever en efficienter te maken.
  • Binnen online marketing wemelt het al van machine learning toepassingen. Zo geeft Google suggesties binnen AdWords voor nieuwe keywords waar je op kunt adverteren. Maar ook alle manieren om automatisch te bieden zijn gebaseerd op machine learning.

Het is bijvoorbeeld mogelijk om je te richten op Return On AdSpend (ROAS) binnen AdWords. Met deze biedstrategie optimaliseert Google jouw biedingen om een zo hoog mogelijk rendement op de advertentiebudget te behalen. Hierbij wordt rekening gehouden met een duizelingwekkend aantal variabelen. Denk aan het gedrag van de individu die jouw advertentie ziet, het tijdstip, waar een gebruiker zich bevindt, welk device wordt gebruikt enzovoorts enzovoorts.

Google is ondertussen zo ver dat ze per individuele gebruiker (mits deze persoon veel gebruik maakt van Google diensten) een geheel attributiemodel kunnen bouwen. Per gebruiker is zo inzichtelijk waar iemand zich in het aankoopproces van verschillende producten en diensten bevindt, en wat iemand op elk moment ‘waard’ is.

In 2018 zal Google dan ook met een hoop innovaties op machine learning vlak komen waarvan er al een aantal bekend zijn gemaakt. Lees hier over de AdWords machine learning innovaties van 2018.

Ben je benieuwd wat machine learning voor jouw bedrijf kan betekenen? We adviseren je graag vrijblijvend hoe we jou verder kunnen helpen!