Door Derek Visser

In een ideale SEO wereld is het zo makkelijk om een site te ranken: zorg voor een goede site met de juiste on-site elementen. Zorg daarna voor een boel inkomende links met in de anchortext exact het zoekwoord waar je voor wil ranken en bingo: je hebt binnen no-time een toppositie te pakken. Enkele jaren geleden werkte het nog zo, sindsdien is het algoritme een stuk slimmer geworden.

Eigenlijk heeft off-site SEO eenzelfde ontwikkeling doorgemaakt als on-site SEO. Beiden zijn begonnen met een hoop manipulatie waar verfijningen van het algoritme op volgden, waardoor zoekmachineoptimalisatie ook weer een stuk verfijnder werd. Een eeuwig kat-en-muisspel.

Note: In dit artikel worden de termen anchortext en linktekst door elkaar gebruikt maar duiden exact hetzelfde aan: de tekst die wordt gebruikt in een link die vanaf een externe site naar de betreffende site verwijst.

Anchortext over-optimalisatie

Wanneer we een site onder de loep nemen op off-site SEO gebied is de anchortext ratio een van de eerste dingen waar we naar kijken. De anchortext ratio geeft aan welke linkteksten in welke hoeveelheden worden gebruikt door andere sites wanneer ze naar jouw site toe linken.

Als 80% van je inkomende links de anchortext ‘verzekering’ hebben is dat nogal een duidelijk signaal dat dat het woord is waar je op wil ranken. Daarnaast geeft een dergelijke ratio nog een ander signaal: dit is geen natuurlijk backlinkprofiel.

Normale mensen die sites besturen van echte organisaties gaan niet massaal naar jou toe linken met exact de tekst in de link waar jij op wil ranken. Links worden veel vaker geplaatst met linkteksten als ‘klik hier’ of ‘www.site.nl’. Tenzij ze natuurlijk een goede reden hebben om wel precies die achortekst te gebruiken die jij wil hebben, zoals, bijvoorbeeld, betaling. In brede lijnen kunnen de volgende soorten anchorteksten worden onderscheiden:

  • Target anchors - “verzekering”, “goedkoopste autoverzekering” (ook wel money anchors of money keywords genoemd)
  • URL anchors - unive.nl, www.nn.nl
  • Merk anchors - Delta Lloyd, Aegon
  • Onderwerp anchors - is een zorgverzekering verplicht?
  • Overig - lees verder, klik hier

Gebruikt een groot gedeelte van jouw inkomende links target anchors om naar jouw site toe te linken, oftewel exact die woorden in de linktekst waar je op wil ranken? Dan kan het zijn dat je last hebt van anchortext over-optimalisatie. Dit kan flinke schade toebrengen aan je rankings en zodoende een sterke invloed op de hoeveelheid organische bezoekers die je aan weet te trekken.

Link pillowing als antwoord op over-optimalisatie

Patronen is waar het om draait in goede off-site SEO. Wanneer er duidelijke patronen te herkennen zijn in je backlinks die op niet-natuurlijk verkregen links wijzen bevind je je in de gevarenzone.

Wanneer je last hebt van een over-optimalisatie probleem omdat een groot deel van je inkomende links dezelfde anchortext gebruikt met het keyword waar je op wil ranken is link-pillowing mogelijk het antwoord.

Link pillowing betekent zoveel als het verzachten of dempen van een onnatuurlijk backlinkprofiel. Maar hoe weet je wat als natuurlijk wordt en gezien en hoe ver je kunt gaan? Hier is een relatief eenvoudig antwoord op: kijk naar het backlinkprofiel van je best presterende concurrenten.

Pak eenvoudigweg de top-5 sites die momenteel scoren op zoektermen waar jij graag een toppositie op bezet en bekijk hoe hun backlinkprofiel er uit ziet in een tool als Ahrefs, Majestic of SEMrush. Deel de backlinkprofielen van deze top-5 in soorten backlinks en je hebt al een aardig beeld van de ideale ratio’s. Uncharted beschikt overigens over abonnementen op alle hoogwaardige backlink-tools, we draaien graag een backlinkprofiel voor je uit.

Link pillows creeren

Een link pillow is eigenlijk elk soort link die niet direct gericht (lijkt) op voor jou belangrijke zoektermen. In voorgaande classificatie zijn dit bijvoorbeeld URL anchors en merk anchors.

Een techniek die nog tot redelijk recent in gebruik was, was het plaatsen van target-anchors op zeer waardevolle sites, daarna de anchortext-ratio ‘verdunnen’ door URL-anchors en merk-achors vanaf zeer laagwaardige tot zelfs spammy sites te plaatsen. Dit is absoluut af te raden sinds het Penguin algoritme van Google real-time actief is.

Zorg ervoor dat je backlinkprofiel zo natuurlijk mogelijk oogt, dit houdt in dat je ook waardevolle links inzet voor URL- en merk-anchors.

Links vanuit je verschillende sociale profielen (Twitter, Facebook, LinkedIn etc) vormen een goede bron van merk-anchors. Daarnaast vormen bedrijvengidsen een uitstekende bron van URL-anchors. Ook goede persberichten - die veel worden gedeeld op nieuwssites - kunnen een goede bron vormen voor neutrale anchors.

How deep does the rabbit hole go?

Zoals eerder opgemerkt draait succesvolle off-site SEO om patronen. Voornamelijk het voorkomen van onnatuurlijke patronen. De anchortext is slechts één voorbeeld van een een hoop onnatuurlijke patronen die door Google kunnen worden gedetecteerd in je backlinkprofiel.

Denk naast anchortext ook eens aan een natuurlijke verhouding tussen follow en no-follow links, tekst versus afbeeldingslinks en links naar de homepage versus dieperliggende pagina’s van de site.

Hulp nodig met jouw SEO? Plan gerust een geheel vrijblijvend gesprek met ons in.